juliaperdsjo.blogg.se

...one year in United States of Amerika

Done with college

Kategori: Allmänt

I förrgår kom jag hem ifrån att ha tagit mina sista kredits på LIU i Hicksville. Jag kände inte till någon som skulle läsa samma kurs som jag men det skulle återigen visa sig bli en riktigt rolig helg! 
 
Helgen började på Hicksvilles tågstation där jag väntade på bussen som skulle ta mig till colleget. När jag kom fram till mötesplatsen såg jag ett 15tal tjejer stå och prata. Det skrek vilsna au pairer om dem så jag gick fram och hälsade. Snabbt lärde jag känna några riktigt härliga tjejer och det slutade med att jag hängde mest med dem under hela helgen. Väl på skolan började vi med en "middagslåda" bestående av en smörgås, chips, en kaka och en coca cola (härligt amerikanskt) och efter det var det lektion ifrån sex till nio. Denna kursen, TOFEL/English preparation course, var definitivt seriösare än den förra jag tog. Den roligaste delen under kursen var helt klart att gå igenom olika accenter som folk ifrån usa och andra länder har. Det konstaterades att människor ifrån Michigan (tror jag att det var) hade "korrekt" engelska, tyskar kan inte utala v och f, fransmän kan inte prata engelska över  huvudtaget och vi svenskar har inga problem alls förutom att det låter som att vi sjunger när vi pratar. Vilket dock tydligen bara ansågs som väldigt trevligt, haha.
Under lektionen träffade jag också några goa människor som jag hade träffat under båtkryssningen i New York för några veckor sedan. En fantastiskt rolig överraskning och kvällen spenderades tillsammans med dem och tjejerna inne på ett litet dorm room pratandes om det "tuffa" au pair-livet. 
Lördagen bestod av lektioner 9-8 blandat med lite mat och umgänge emellanåt. På söndagen gjorde vi alla ett gammalt TOEFL-prov som så småningom om, när vi får resultatet, visar hur vi skulle ligga till om vi gjorde det riktiga provet och det var väl ungefär det som kursen gick ut på.
 
... Så återigen är jag otroligt tacksam för en riktigt härlig helg med alla nya kontakter jag skapat och människor jag lärtkänna. Tack till alla inblandade! :) 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: