juliaperdsjo.blogg.se

...one year in United States of Amerika

Robert's Family Museum

Kategori: Allmänt

Idag besökte jag barnens skola för första gången. Jag har visserligen varit där innan men bara i deras lunchsal som man kan komma in till utifrån. Denna gången gick jag genom huvudentren. Jag skulle gå på Roberts familje museum. Det är ett projekt dom har haft de senaste veckorna då varje barn har samlat information på olika sätt om sin familj och sin bakgrund.
Jag har nämnt säkerheten på skolorna här i USA förut och det fick jag verkligen bevisat för mig idag. När jag klev in genom dörren så fick jag gå direkt till ett litet inglasat kontor där det satt en kvinna. Hos henne var jag tvungen att skriva in mitt namn, mitt ärende och min tid jag kom, samt få en klisterlapp att sätta på jackan som visar att jag är besökare. Hon berättade också att om jag ville ta med mig Robert hem efteråt (då dom skulle åka hem med bussen bara några minuter efter att vi slutat) så måste vi skriva ut oss hos henne. 
Väl inne i klassrummet satt det föräldrar på plaststolar och barnen stod längst fram. Klassrummet var fullproppat med färgglada teckningar och andra saker på väggarna. Inte alls som ett svenskt klassrum. Även korridorerna var jätte fint dekorerade med färgglada målningar och bilder. Det började med att alla barnen sjöng några sånger och visor och sen fick varje barn berätta om en släkting som hade immigrerat till USA. Det var inte många rader men så sött! Efteråt fick alla barnen visa sina föräldrar/nannys runt i klassrummet och på alla små projekt dom hade gjort. Det var allt ifrån små teckningar som beskrev deras familj till en sak som dom hade tagit med sig hemifrån som representerade eller på nått sätt beskrev familjen. 
Tanken var ju att Jennifer eller Kevin skulle gå men på grund av att dom jobbar i NYC så var det svårt. Därför fick jag äran!! Dom var så söta och stolta över det dom hade gjort och barnen hade släktingar ifrån allt från Kina till Danmark så det var faktiskt lite intressant Haha :) 
 
Några bilder ifrån dagen
 
 
Nu ligger barnen och sover, Jennifer och Kevin äter pizza och jag sitter i andra rummet och kollar på One Tree Hill med en skål jordgubbar och tar det lugnt. Livet är gott! :) 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: