juliaperdsjo.blogg.se

...one year in United States of Amerika

Lokalsinne och känsla för geografi!

Kategori: Allmänt

Något som dom flesta vet är att mitt lokalsinne och känsla för geografi är sådär. Hittills har det dock gått förvånansvärt bra!! Jag har efter bara 2,3,.....4ggr hittat tillbaka till samma ställe igen och jag har känt mig bekväm med att försöka ta mig runt själv och försöka hitta fram och tillbaka till olika ställen. Därför kände jag igår att jag vågade mig ut och åka en längre bit helt själv för att kunna kolla på bio tillsammans med min LCC och några andra au pairer. Resan skulle ta ca 20-25minuter. Jag hade aldrig varit där men enligt kartan skulle jag bara åka rakt fram på en jätte stor motorväg och vid en speciell väg skulle jag ta av första avfarten till höger. Inga problem så länge jag hittar vägen jag ska svänga vid.
Problemet var att jag var lite nervös och sen när jag var vid, vad jag trodde var rätt ställe och jag skulle ta av, hittar jag det inte! Jag kör tydligen förbi men inser efter några sekunder att avfarten skulle va där och att jag nu kört förbi den. Det jobbiga med USAs motorvägar är att när du väl är på en sida av motorvägen är det OMÖJLIGT att komma upp på andra sidan och åka tillbaka. (För mig, som dessutom inte har en aning om vilket håll jag kom ifrån, blir det ännu jobbigare). Efter 20 minuter av att virra runt bröt jag ihop, efter 25 minuter hittar jag äntligen tillbaka men pga trafiken och av alla värdelösa bilförare missar jag avfarten igen och blir vansinnig. Efter 35minuter lyckas jag (efter att ha tatt mig samman!!) äntligen komma upp på rätt avfart och hittar rätt. När jag parkerar bilen har filmen redan börjat. Jag springer in i biografen, ringer min lcc som kommer ut, köper min biljett och vi går in i biografen.
Slutet gott allting gott!
Filmen (Silver lining) var fantastisk, jag fick träffat lite nytt folk och efter att ha frågat lite folk, hittade jag även hem igen. Så sammanfattningsvis var det en kväll fylld med alla sorts känslor och lite bättre självförtroende när jag väl kom hem! :) 
 
 

Kommentarer

  • Carina säger:

    Älskade Julia jag - och Lalle :) förstår din upplevelse fullt ut och därför all uppmuntran att du är så modig !

    Svar: Tack mamma, det uppskattas!! Puss'
    Julia Perdsjö

    2013-01-19 | 11:32:33
  • Oscar säger:

    Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.... (Andas) Hahahhahahahahhahahahahahahahhahahahahahahahahhahahahaaaa! Så, förlåt, nu ska jag vara seriös :) Älskade syster (mor och bror), det är tur att vi alla fått olika gåvor och att även ni fått någon som kanske inte är så önskvärd och check alla gånger. Ni har ju sååå många fantastiska och fina egenskaper så nog ä det tur för oss andra att vi har lite att skratta tillbaka på då vi har en rad av mindre bra egenskaper som vi inte heller kan göra så mycket åt! Här om dagen prata jag i telefon och Elina la sitt huvud mot min axel för en sekund för att snabbt ta bort det igen: "hemst vad högt du pratar i telefon!" (Tack för för den egenskapen) Sis, du gör det så bra och en tröst är ju att du blir bättre och bättre på att hitta för var gång, illa hade det vart om du bara blivit sämre, eller hur?!
    Fortsätt vara den DU är, alla andra är redan upptagna :) Kraaammm!

    Svar: Haha:p Ja men precis Oscar! Haha naaw tack det ska jag!:D kraaam!!
    Julia Perdsjö

    2013-01-21 | 10:20:59

Kommentera inlägget här: