juliaperdsjo.blogg.se

...one year in United States of Amerika

Shopping i Soho

Kategori: Allmänt

 
I lördags gjorde jag en liten utflykt till New York. Tanken var att jag skulle möta upp några andra au pairer där men lång historia kort så sprang jag mest runt själv. Det gjorde absolut ingenting dock då jag fick lite egentid, vilket jag inte har allt för mycket av nu förtiden. Kevin körde mig till 10.17-tåget vilket skulle göra att jag skulle vara på Penn Station vid 12.09. På tåget pratade jag mest med annat folk som satt bredvid. Det är så härligt med USA att alla pratar med alla och det är inget konstigt med det.
Om man nämner att man är från Sverige blir många väldigt exalterade. Att vara svensk, enligt många här, är något exotiskt och dom flesta här ser Sverige som ett mycket högt uppsatt land med bra ekonomi, högutbildade och hårt arbetande människor. Då jag kanske inte håller med på alla punkter och har något svårt att se det riktigt på det sättet, startar det alltid en intressant diskussion. I slutändan brukar det dock ofta sluta med att man är lite stolt över att vara svensk ändå, haha. 
När jag kom till NYC tog jag en taxi till området Soho. Området är känt för fantastisk shopping och att det är ett lite finare område. Jag stannade där ända tills jag åkte hem, x-antal timmar senare. Förutom en snabblunch på 30minuter så sprang jag in och ut i olika affärer hela dagen. Det blev ett besök på The Converse Store (en mycket speciellt utsmyckad affär), Nike, Adidas, Zara, qutoria och massa massa fler. Gick förbi Prada, Gucci, Rolex, LV och några andra sånna affärer men gick aldrig in då jag knappt har råd att ens gå in genom dörren till dom affärerna. Något som är lite roligt här är att alla affärer, inte bara dom dyra, har en kille som står och öppnar dörren och hälsar dig välkommen när du går in. Himla trevligt! 
12 kassar och en en mycket tunnare plånbok senare tog jag en taxi tillbaka till stationen. I väntan på tåget köpte jag mig en nybakt bagel och ställde mig och lyssnade (tillsammans med hundratals andra) på en ung kille som spelade klassiskt piano. Han var helt fantastiskt duktig och hans pianospel gjorde att den extremt stressiga och högljudda stationen kändes lugn och nästan fridfull. Så där stod jag med min bagel, tittade på allt folk och lyssnade på klassisk musik ett bra tag. På tåget hem läste jag ur min bok jag hade med mig och resan gick väldigt fort. När jag kom till stationen stod Kevin och väntade på mig med bilen och när jag hoppade in skrattade han och frågade lite skämtsamt om jag "bara" hade shoppat det där lilla. 
 
Sammanfattningsvis var det en jätte mysig dag, jag träffade trots allt många härliga människor och hade en rolig dag då jag fick utforska en liten del av bästa New York helt själv! :) 
 
Lite av vad som shoppades under dagen:) 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: